Onderwerpen Overige onderdelen | Mutatie | Mutatie | Effect | |
Algemene dekkingsmiddelen | ||||
1. | Onroerende Zaak Belasting (OZB) -niet woningen | 400 | 0 | 400 |
|---|---|---|---|---|
2. | Renteontwikkelingen | 1.726 | -11 | 1.737 |
3. | Meicirculaire 2025 | -692 | -199 | -493 |
4. | Effect nieuwe CAO | 0 | 2 | -2 |
5. | Energiekosten openbare verlichting en VRI's | 0 | -45 | 45 |
6. | Stelpost prijsindexatie | 0 | -522 | 522 |
7. | Actualisatie kapitaallasten | 0 | 23 | -23 |
Overhead | ||||
8. | Werk en Inkomen | 106 | 6 | 100 |
9. | Meicirculaire 2025 | 0 | 98 | -98 |
10. | Effect nieuwe CAO | 0 | -882 | 882 |
11. | Voorziening onderhoud gebouwen | 0 | -475 | 475 |
12. | Opleidingsplan | 0 | -22 | 22 |
13. | Stoeltjesgroep | 0 | -70 | 70 |
14. | Klachtencoördinator | 0 | 65 | -65 |
15. | Aansprakelijkheidsverzekering | 0 | 22 | -22 |
16. | Actualisatie kapitaallasten | 0 | -367 | 367 |
17. | Postbezorging en koeriersdiensten | 0 | 50 | -50 |
Totaal Overige onderdelen | 1.541 | -2.327 | 3.867 | |
Bedragen x € 1.000
Toelichting
1 | Onroerende Zaak Belasting (OZB) -niet woningen |
|---|---|
De marktontwikkeling van niet-woningen heeft gunstiger uitgepakt dan voorzien, waardoor de opbrengsten uit de Onroerende Zaak Belasting (OZB) voor niet-woningen hoger zijn dan geraamd. | |
2 | Renteontwikkelingen |
Naar aanleiding van de marktontwikkelingen en de laatste verwachtingen zijn de rentenbaten en lasten aangepast. | |
3 | Meicirculaire 2025 |
De effecten van de meicirculaire 2025, waarover de raad via de budgetbrief (iBabs 3906) is geïnformeerd, worden voor 2025 verwerkt. | |
4 | Effect nieuwe CAO |
Op 17 april 2025 is de nieuwe Cao Gemeenten afgesloten. De nieuwe Cao loopt van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. De effecten van deze nieuwe Cao zijn verwerkt in de begroting ten laste van de stelpost loonstijging. | |
5 | Energiekosten openbare verlichting en VRI's |
Door de stijging van de energieprijzen zijn de beschikbare budgetten voor openbare verlichting en verkeersregelinstallaties niet meer toereikend. De stelpost prijsindexatie wordt ingezet om de budgetten bij te stellen naar het huidige prijspeil. | |
6 | Stelpost prijsindexatie |
In de begroting 2025 was rekening gehouden met een stijging van de budgetten aan de hand van de prijsindex. Deze stijging blijkt lager dan verwacht, waardoor een deel van het begrote budget niet nodig is voor de indexatie. | |
7 | Actualisatie kapitaallasten |
Het investeringsplan is naar aanleiding van de Jaarrekening 2024 en de verwachte faseringen voor 2025 bijgesteld,. Dit leidt tot wijzigingen in de kapitaallasten (rente en afschrijvingen) in bijna alle programma’s. |
8 | Werk en Inkomen |
|---|---|
Werk en inkomen betreft twee bijstellingen: 1. De uitvoeringskosten van de samenwerking op Werk en Inkomen worden naar rato aan de gemeenten toebedeeld op basis van de gerealiseerde instroom- en uitstroomcijfers. Aangezien het relatieve aandeel in het aantal bijstandsgerechtigden voor de gemeente Leidschendam-Voorburg gedaald was per 1 januari 2025, dalen de lasten in 2025. Dit is een eenmalig voordeel en kan in 2026 weer andersom zijn. 2. Voor de uitvoering van de Wet Inburgering is een structureel tekort. Hierover zijn de VNG en het Rijk in gesprek, maar vooralsnog is het Rijk niet bereid om dit aan gemeenten te compenseren. In deze Turap wordt voor 2025 het budget voor de uitvoeringskosten van Wet Inburgering eenmalig met € 280.000 verhoogd. | |
9 | Meicirculaire 2025 |
De effecten van de meicirculaire 2025, waarover de raad via de budgetbrief (iBabs 3906) is geïnformeerd, worden voor 2025 verwerkt. | |
10 | Effect nieuwe CAO |
Op 17 april 2025 is de nieuwe Cao Gemeenten afgesloten. De nieuwe Cao loopt van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. De effecten van deze nieuwe Cao zijn verwerkt in de begroting ten laste van de stelpost loonstijging. | |
11 | Voorziening onderhoud gebouwen |
De ophoging van de totale dotatie van € 740.000 als gevolg van de herijking van het MJOP (iBabs 3915) was opgenomen in de 1e Turap 2025. Deze wordt nu verdeeld over de programma's waarop de lasten van de panden betrekking hebben. | |
12 | Opleidingsplan |
Op basis van het gedetailleerde opleidingsplan verschuift een deel van het opleidingsbudget naar het programma Veiligheid, Toezicht & Handhaving vanuit de afdelingen. | |
13 | Stoeltjesgroep |
Een deel van de middelen voor het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden wordt ingezet voor het bekostigen van de Stoeltjesgroep. De Stoeltjesgroep is voor kinderen voor wie een reguliere groep op het kinderdagverblijf wel passend is, maar die net iets meer ondersteuning nodig hebben. | |
14 | Klachtencoördinator |
Vanwege langdurige uitval van de klachtencoördinator is tijdelijke externe inzet noodzakelijk om de continuïteit van klachtbehandeling te waarborgen en achterstanden weg te werken. Er is gekozen voor een extern bureau met directe beschikbaarheid en inhoudelijke- en gespecialiseerde expertise. | |
15 | Aansprakelijkheidsverzekering |
Het budget voor de aansprakelijkheidsverzekering is opgehoogd, omdat de premie hoger is uitgevallen. De premiestijgingen zijn een gevolg van de gestegen inflatie, hogere herstelkosten en een toegenomen schadelast bij verzekeraars. Hiermee wordt geborgd dat de gemeente voldoende dekking houdt en risico’s adequaat verzekerd blijven. | |
16 | Actualisatie kapitaallasten |
Het investeringsplan is naar aanleiding van de Jaarrekening 2024 en de verwachte faseringen voor 2025 bijgesteld,. Dit leidt tot wijzigingen in de kapitaallasten (rente en afschrijvingen) in bijna alle programma’s. | |
17 | Postbezorging en koeriersdiensten |
De portokosten zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Dit komt zowel door hogere landelijke tarieven als door een toename van het aantal zendingen. De volumetoename hangt samen met de vele bewonersbrieven in het kader van participatietrajecten en diverse initiatieven en communicatie uitingen vanuit projecten en de lopende programma’s.Om de kosten te beheersen onderzoeken we welke efficiëntieverbeteringen mogelijk zijn, onder andere door het terugdringen van het aantal fysieke zendingen en een grotere inzet van digitale kanalen. Het streven is om de portokosten vanaf 2027 weer terug te brengen naar het eerdere niveau. |
