2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Financiële mutaties

Onderwerpen Mobiliteit en bereikbaarheid

Mutatie
baten

Mutatie
lasten

Effect
begr. saldo

Mee- en tegenvallers

1.

Actualisatie kapitaallasten

-748

748

2.

Samenwerkingsagenda rondom gebiedszone N14 - Mall

60

-60

Budgettair neutraal

3.

Effect nieuwe CAO

63

-63

4.

Energiekosten openbare verlichting en VRI's

45

-45

5.

SUP-vergoeding

363

363

6.

Voorziening onderhoud gebouwen

32

-32

Bestedingsplan reserves

7.

CID Binckhorst Velostrada en Leefbaarheid

48

178

-130

8.

Ondergrondse hoogspanningskabels

-250

250

Totaal Mobiliteit en bereikbaarheid

411

-620

1.031

Bedragen x € 1.000

Toelichting

1

Actualisatie kapitaallasten

Het investeringsplan is naar aanleiding van de Jaarrekening 2024 en de verwachte faseringen voor 2025 bijgesteld,. Dit leidt tot wijzigingen in de kapitaallasten (rente en afschrijvingen) in bijna alle programma’s.

2

Samenwerkingsagenda rondom gebiedszone N14 - Mall

Vanuit het coördinerend programma gebiedszone N14 en de Mall wordt op een gestructureerde manier gewerkt aan de verbetering van de mobiliteit, bereikbaarheid, leefbaarheid en verblijfskwaliteit van de gebiedszone rondom de N14 en de Mall.Om deze structurele verbetering komende jaren te kunnen uitvoeren, ontwikkelen de gemeente en Unibail Rodamco Westfield (URW) gezamenlijk een meerjarige samenwerkingsagenda. Deze richt zich op het verbeteren van de (toekomstige) bereikbaarheid, het versterken van de economische structuur, het verhogen van de kwaliteit van de leefomgeving en het bevorderen van duurzame mobiliteit. Onderdeel van deze samenwerkingsagenda zijn nieuwe en/of aanvullende afspraken maken tussen URW en de gemeente over de verdeling van maatschappelijke kosten en baten.Hiervoor zijn in de periode 2025 tot en met 2027 extra middelen nodig.

3

Effect nieuwe CAO

Op 17 april 2025 is de nieuwe Cao Gemeenten afgesloten. De nieuwe Cao loopt van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. De effecten van deze nieuwe Cao zijn verwerkt in de begroting ten laste van de stelpost loonstijging.

4

Energiekosten openbare verlichting en VRI's

Door de stijging van de energieprijzen zijn de beschikbare budgetten voor openbare verlichting en verkeersregelinstallaties niet meer toereikend. De stelpost prijsindexatie wordt ingezet om de budgetten bij te stellen naar het huidige prijspeil.

5

SUP-vergoeding

De vergoeding die gemeenten ontvangen voor het opruimen van zwerfafval dat valt onder de Single Use Plastics-richtlijn is bekend. De vergoeding wordt uitgekeerd in het kader de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor kunststofproducten voor eenmalig gebruik voor de jaren 2023 en 2024. De bijdrage wordt ingezet voor de door het college aangekondigde afvalmaatregelen.

6

Voorziening onderhoud gebouwen

De ophoging van de totale dotatie van € 740.000 als gevolg van de herijking van het MJOP (iBabs 3915) was opgenomen in de 1e Turap 2025. Deze wordt nu verdeeld over de programma's waarop de lasten van de panden betrekking hebben.

7

CID Binckhorst Velostrada en Leefbaarheid

Voor het project CID Binckhorst maakt de gemeente kosten voor technische projectleiding, algemene projectleiding en omgevingsmanagement (totaal € 178.000). De kosten voor technische projectleiding worden gedekt door een bijdrage van de gemeente Den Haag (€ 48.000). De overige kosten worden gedekt uit de reserves CID Binckhorst Velostrada (€ 10.000) en Leefbaarheid (€ 120.000).

8

Ondergrondse hoogspanningskabels

De geplande uitgaven voor de verkabeling voor 2025 moeten betaald worden bij afronding van het basisontwerp. Tennet heeft aangegeven dat de afronding van het basisontwerp in 2026 wordt verwacht. Het budget en de onttrekking aan de reserve schuiven zodoende door naar 2026.

Deze pagina is gebouwd op 09/24/2025 08:40:55 met de export van 09/24/2025 08:32:41