Plan- en visievorming mobiliteit en bereikbaarheid
Beleidsterrein
2. Mobiliteit en bereikbaarheid

Beleidsterrein
Start Mobiliteitstransitie A12-spoorzone Westfield Mall of the Netherlands A4 en N14 CID Binckhorst, herinrichting Prinses Mariannelaan |
|---|
Stand van zaken: |
De voorbereidingen van het vervolgtraject A12-spoorzone: zijn bijna gereed. De lange termijn ambitie is opgenomen in de Ontwerp Omgevingsvisie (B&W 15 juli 2025, raad Q1 2026). |
Vooruitblik: |
Het vervolg op het eerste werktraject A12 – spoorzone start in Q3. Westfield Mall of the Netherlands: |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Er wordt gewerkt aan een brede bereikbaarheidsaanpak rondom de Mall in samenwerking met URW en regionale organisaties als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Zuid-Holland Bereikbaar, de HTM, de gemeente Den Haag. Aandachtspunten in de brede bereikbaarheidsaanpak zijn duurzame mobiliteit en bereikbaarheid. De status is oranje vanwege vertraging in de realisatie van de tramhalte. Deze wordt volgens de laatste planning volgend jaar gerealiseerd (zie projectenboek). |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Er wordt gewerkt aan een brede bereikbaarheidsaanpak rondom de Mall in samenwerking met URW en regionale organisaties als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Zuid-Holland Bereikbaar, de HTM, de gemeente Den Haag. Aandachtspunten in de brede bereikbaarheidsaanpak zijn duurzame mobiliteit en bereikbaarheid. De status is oranje vanwege vertraging in de realisatie van de tramhalte. Deze wordt volgens de laatste planning volgend jaar gerealiseerd (zie projectenboek). |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Er wordt gewerkt aan een brede bereikbaarheidsaanpak rondom de Mall in samenwerking met URW en regionale organisaties als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Zuid-Holland Bereikbaar, de HTM, de gemeente Den Haag. Aandachtspunten in de brede bereikbaarheidsaanpak zijn duurzame mobiliteit en bereikbaarheid. De status is oranje vanwege vertraging in de realisatie van de tramhalte. Deze wordt volgens de laatste planning volgend jaar gerealiseerd (zie projectenboek). |
Beleidsterrein
We werken het Plan van Aanpak dat hoort bij de motie Thuis aan de Sluis verder uit. Dit gebeurt samen met omwonenden en belanghebbenden. Ook maken we het gebruik van de fiets aantrekkelijker, onder meer door de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst). Met subsidie van het Rijk en de MRDH wordt een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten voorbereid en uitgevoerd om de positie van (kwetsbare) weggebruikers te verbeteren. We voeren diverse maatregelen en activiteiten uit op basis van het in 2024 vastgestelde Actieplan Verkeersveiligheid. Er wordt in ieder geval extra ingezet op: In Leidschendam-Noord bereiden we de herinrichting van de Veursestraatweg voor en starten met de uitvoering, in aansluiting op de herontwikkeling van de Duivenvoorde corridor, Schakenbosch en Vliethaven. In Stompwijk wordt de Dr. Van Noortstraat heringericht voor een verbeterde verkeersveiligheid, meer parkeercomfort en de bewoner van Stompwijk als primaire gebruiker van de dorpskern. Het project BRT Leiden van de provincie (snelle busverbinding) biedt perspectief om de ov-bereikbaarheid van Stompwijk te verbeteren. De gemeente neemt deel aan dit project. |
|---|
Stand van zaken: |
Stappenplan Leidschendam Centrum: het onderzoek naar het verkeersveiliger maken van het kruispunt Damlaan-Zaagmolenstraat is uitgevoerd. Hierbij is ook input van diverse omwonenden meegenomen. Het onderzoek naar de herinrichting van de Damlaan is opgestart. |
Vooruitblik: |
Stappenplan Leidschendam Centrum: de aanpassingen voor het kruispunt Damlaan-Zaagmolenstraat worden voorbereid voor de uitvoering. Het ontwerp voor de herinrichting van de Damlaan (en omgeving) wordt vormgegeven samen met omwonenden en belanghebbenden en is in 2026 afgerond. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Er wordt gewerkt aan een brede bereikbaarheidsaanpak rondom de Mall in samenwerking met URW en regionale organisaties als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Zuid-Holland Bereikbaar, de HTM, de gemeente Den Haag. Aandachtspunten in de brede bereikbaarheidsaanpak zijn duurzame mobiliteit en bereikbaarheid. De status is oranje vanwege vertraging in de realisatie van de tramhalte. Deze wordt volgens de laatste planning volgend jaar gerealiseerd (zie projectenboek). |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Betrokken gemeenten, waaronder Leidschendam-Voorburg en de MRDH verkennen verzachtende maatregelen. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Er wordt gewerkt aan een brede bereikbaarheidsaanpak rondom de Mall in samenwerking met URW en regionale organisaties als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Zuid-Holland Bereikbaar, de HTM, de gemeente Den Haag. Aandachtspunten in de brede bereikbaarheidsaanpak zijn duurzame mobiliteit en bereikbaarheid. De status is oranje vanwege vertraging in de realisatie van de tramhalte. Deze wordt volgens de laatste planning volgend jaar gerealiseerd (zie projectenboek). |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
De huidige inschatting is dat de nutswerkzaamheden in 2025 plaatsvinden en |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Er wordt gewerkt aan een brede bereikbaarheidsaanpak rondom de Mall in samenwerking met URW en regionale organisaties als de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Zuid-Holland Bereikbaar, de HTM, de gemeente Den Haag. Aandachtspunten in de brede bereikbaarheidsaanpak zijn duurzame mobiliteit en bereikbaarheid. De status is oranje vanwege vertraging in de realisatie van de tramhalte. Deze wordt volgens de laatste planning volgend jaar gerealiseerd (zie projectenboek). |