Onderwijsbeleid
Beleidsterrein
4. Onderwijs

Beleidsterrein
In 2025 werken we aan de programmalijnen uit de Lokale Educatieve Agenda (LEA) en de regionale werkagenda Inclusief Onderwijs: |
|---|
Stand van zaken: |
We werken aan de uitvoering en doorontwikkeling van de Lokale Educatie Agenda (LEA). Anderzijds zijn er nieuwe aangescherpte afspraken gemaakt met Den Haag en Rijswijk over hoe we samenwerken aan een omgeving waarbij kinderen thuis nabij naar school kunnen en goed kunnen opgroeien en ontwikkelen. Vanaf 1 augustus 2025 is de manier waarop de onderwijsjeugdzorg arrangementen (OJA’s) zijn geregeld herzien. Rondom schooluitval vindt er een 2-jarige pilot plaats om kinderen te ondersteunen waarbij helder is dat er iets extra's nodig is. Er is bij aanvang nog niet helder wat dit exact betekent. Deze kinderen, die op de basisschool starten, kunnen gebruik maken van de Startklas. Hiervoor zijn tijdelijke middelen beschikbaar gesteld voor schooljaren 24/25 en 25/26. Vanuit het actieplan jeugd wordt de zorgbehoefte in kaart gebracht voor vier scholen om zo de ondersteuningsstructuur daar mogelijk op aan te passen. Inmiddels hebben hiervoor al verschillende interviews plaatsgevonden. |
Vooruitblik: |
Zoals aangegeven komen er twee nieuwe nieuwe VE groepen. De tweede groep zal in 2026 opstarten in de wijk de Tol in Leidschendam. Ook start in de tweede helft van 2025 een pilot inclusieve kinderopvang. Hierbij komt op de reguliere KO nieuw aanbod voor kinderen die uitvallen op de VE doordat dit geen passende plek voor hen is. Ook kinderen die thuis zouden zitten of waarvoor KDC niet passend is komen in aanmerking voor deze nieuwe opvangsvorm. In 2025 start een nieuw regionaal inkooptraject voor jeugdhulp. Een goede verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp is daarbij een belangrijk speerpunt waarbij ingezet wordt op meer collectieve ondersteuning in plaats van individuele ondersteuning van kinderen. We gaan ons buigen over concrete mogelijkheden hiervoor. |
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Er is een nieuwe projectleider benoemd, regionaal wordt de laatste hand gelegd aan het regionale programma VSV. |
Beleidsterrein
In 2024 besluit de gemeenteraad over het nieuwe Integrale Huisvestingsplan (IHP), dat tot stand is gekomen na een intensief proces met schoolbesturen, kinderopvangorganisaties, maatschappelijke partners, kinderen en andere belanghebbenden. Centraal staat de (talent)ontwikkeling van het kind en hoe een gebouw daaraan kan bijdragen, waarbij we verder kijken dan alleen onderwijs en kinderopvang. Naast functionaliteit zijn toegankelijkheid, inclusie, duurzaamheid en bereikbaarheid belangrijke thema's. Door primair onderwijs (PO) en voortgezet onderwijs (VO) te bundelen in één IHP is betere afstemming in planning mogelijk en wordt de samenwerking tussen PO en VO bevorderd. In het IHP wordt voor de eerste 4 jaar een uitvoeringsplanning gemaakt en er wordt een doorkijk gegeven voor de volgende 12 jaar. Het IHP heeft een realistische planning waarin zowel de projecten als de te verwachten stichtingskosten aan bod komen. |
|---|
Stand van zaken: |
Het concept IHP PO+VO 2025-2040 als eindproduct van het proces met de schoolbesturen is in april 2025 vastgesteld. Het IHP wordt geschikt gemaakt voor bestuurlijke besluitvorming in college en raad. De definitieve versie van het IHP wordt hiervoor in een OOGO (op overeenstemming gericht overleg met de schoolbesturen) vastgesteld. |
Vooruitblik: |
Het volledige IHP wordt in het 4e kwartaal van 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd. Lopende projecten uit de vorige IHP’s (De Vijverhof, Sint-Maartenscollege en Maria Bernadette) worden voortgezet. |
Speerpunt
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
De tijdelijke huisvesting aan de Oude Bleijk wordt gebruikt door De Vijverhof. Andere locaties voor zowel PO als VO worden nader onderzocht en/of uitgewerkt. Netcongestie vormt een reëel risico voor de tijdige beschikbaarheid van tijdelijke huisvesting (met name op locaties waar nog geen of een beperkte elektriciteitsaansluiting is). |