Jeugdhulp
Beleidsterrein
6. Sociaal domein

Beleidsterrein
Ieder kind heeft recht op een veilige omgeving waarin het zich naar vermogen kan ontwikkelen tot een zelfredzame inwoner die positief bijdraagt aan de samenleving. Om dat te bereiken wordt ingezet op het realiseren van een kansrijke, veilige en gezonde omgeving in en om het gezin. We zien het kind als talent. Deze maatschappelijke uitdaging doen we samen met ouders, jeugdigen, onderwijs, huisartsen, zorgaanbieders en overige maatschappelijke partners. Uitgangspunt daarbij is dat jeugdhulp beschikbaar en toegankelijk is als hulp noodzakelijk is. Halverwege 2024 maken circa 1.489 kinderen gebruik van een vorm van geïndiceerde jeugdhulp. |
|---|
Stand van zaken: |
Vanuit het actieplan jeugd is een inhoudelijke lijn ingezet om tot een halvering van de jeugdhulp te komen in 2030. Daarvoor is ingezet op: Vanuit de inhoud wordt invulling gegeven aan de taakstelling én ontstaat (financiële) ruimte voor het versterken van de pedagogische basis. Voor de regionale inkoop jeugdhulp is het inkoopkader jeugdhulp Haaglanden (4180) in mei vastgesteld door de raad. Op basis van het inkoopkader wordt het inkoopproces verder vormgegeven met inachtneming van de inhoudelijke doelstellingen. |
Vooruitblik: |
Vanuit het actieplan jeugd volgt in 2025 nog: De regionale inkoop wordt in de tweede helft van 2025 geconcretiseerd zodat de daadwerkelijke inkoop tijdig kan beginnen. De inkoop moet voor 1 juli 2026 zijn afgerond zodat er nog een half jaar de tijd is voor de implementatie. Lokaal wordt, in afstemming met het onderwijs, bekeken welke ondersteuning noodzakelijk is om inclusieve kinderopvang en onderwijs te realiseren. Daarvoor is verschuiving noodzakelijk van budgetten die nu regionaal worden ingezet. Om bij de regionale inkoop de besparingsopgave te halen is het nodig om lokaal in te zetten op de toegang en op regie en coördinatie vanuit de gemeente. Intentie is om na de zomer van start te gaan met in kaart brengen wat er nodig is voor het goed organiseren van de Toegang binnen het Sociaal Domein. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Toekomstscenario kind en gezinsbescherming 0-100: Om en afbouw jeugdhulpPlus: Op 1 juli 2025 waren er 36 jeugdigen uit Haaglanden geplaatst binnen de JHP waarvan 2 uit Leidschendam. Het totaal van de JHP plaatsingen binnen de regio neemt af, ongeveer in lijn met het Boven Regionaal Plan(BRP). Het totaal van de JHP plaatsingen binnen het landsdeel neemt helaas nog nauwelijks af, vanwege een stijging van plaatsingen in andere regio’s binnen het landsdeel. De stagnatie kan, ondanks positieve ontwikkelingen, verklaard worden door een groeiende behoefte aan een goed alternatief aanbod. Het totaal van de JHP plaatsingen binnen de regio neemt af, ongeveer volgens de beoogde afbouw in het Boven Regionaal Plan(BRP). |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
De inzet van actieplan is gericht op lichte vormen van ondersteuning waarbij de vraag gesteld kan worden of inzet van jeugdhulp de oplossing is van het probleem. Als het uitgangspunt is dat het kind normaal gedrag laat zien in de omgeving waarin het opgroeit, moet de ondersteuning ook hierop gericht zijn. In het kader van baat het niet, schaadt het wel, kan het juist schadelijk zijn voor kinderen om jeugdhulp in te zetten terwijl de oorzaak in de context ligt. Lokaal zien we op dit moment:
De actie ‘verstevigen samenwerking huisartsen’ vanuit het actieplan gaat waarschijnlijk bijdragen aan het stabiliseren van het volume en de kosten vooral bij de GGZ.. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Toekomstscenario kind en gezinsbescherming 0-100: Om en afbouw jeugdhulpPlus: Op 1 juli 2025 waren er 36 jeugdigen uit Haaglanden geplaatst binnen de JHP waarvan 2 uit Leidschendam. Het totaal van de JHP plaatsingen binnen de regio neemt af, ongeveer in lijn met het Boven Regionaal Plan(BRP). Het totaal van de JHP plaatsingen binnen het landsdeel neemt helaas nog nauwelijks af, vanwege een stijging van plaatsingen in andere regio’s binnen het landsdeel. De stagnatie kan, ondanks positieve ontwikkelingen, verklaard worden door een groeiende behoefte aan een goed alternatief aanbod. Het totaal van de JHP plaatsingen binnen de regio neemt af, ongeveer volgens de beoogde afbouw in het Boven Regionaal Plan(BRP). |
Beleidsterrein
Het hoofddoel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is om inwoners zo lang mogelijk, prettig en veilig, zelfstandig thuis te laten wonen en te laten participeren in de maatschappij. Onder de Wmo vallen maatwerkvoorzieningen, zoals bijvoorbeeld huishoudelijke ondersteuning, begeleiding en hulpmiddelen. Daarnaast ook welzijnsactiviteiten zoals mantelzorgondersteuning en maatschappelijk werk. Behoud van eigen regie en ondersteuning van de zelfredzaamheid staan hierin centraal. Halverwege 2024 ontvingen circa 4.000 inwoners een individuele Wmo-voorziening. De verwachting is dat dit aantal in 2025 door vergrijzing en doordat inwoners langer zelfstandig thuis wonen, licht zal stijgen |
|---|
Stand van zaken: |
De stijging in het gebruik van Wmo-voorzieningen in Leidschendam-Voorburg blijft vergelijkbaar met de landelijke trend. Dat het beroep op de Wmo landelijk en in onze gemeente stijgt heeft diverse oorzaken, zoals de vergrijzing en de woningnood. Door de vergrijzing zijn er meer ouderen die ondersteuning nodig hebben om zelfstandig (prettig) thuis te kunnen blijven wonen. Door de woningnood kunnen inwoners niet meer makkelijk verhuizen naar een andere passende woning als zij beperkingen gaan ervaren. Hierdoor moeten meer woningen worden aangepast vanuit de Wmo. Ook het beroep op huishoudelijke ondersteuning blijft stijgen door de vergrijzing en het landelijke beleid om ouderen langer zelfstandig thuis te laten wonen. Verder is binnen begeleiding het gebruik van individuele begeleiding toegenomen. Het aantal inwoners dat een beroep doet op woon-, vervoer en rolstoelvoorzieningen blijft stabiel. Als gevolg van de totale stijging in het gebruik van Wmo-voorzieningen stijgen de kosten in 2025 meer dan eerder was voorzien. Hier tegenover staat een positieve ontwikkeling in de eigen bijdrage, maar dat is onvoldoende om de stijgende kosten volledig te dekken. Op basis van de huidige verordening wordt er bij de inzet van begeleiding geen eigen bijdrage gevraagd. Bij de nieuwe Wmo-verordening wordt voorgesteld om vanaf 2026 ook bij de inzet van begeleiding een eigen bijdrage te innen. |
Vooruitblik: |
Het nieuwe Wmo-beleid is in het najaar 2025 vastgesteld en de nieuwe verordening zal per 1 januari 2026 ingaan. Hiermee zullen onder andere de pgb tarieven voor huishoudelijke ondersteuning en begeleiding worden aangepast naar een passend tarief voor 2026. Het kabinet wilde per 1 januari 2027 weer een inkomensafhankelijke eigen bijdrage gaan invoeren, maar door de val van het kabinet is dit wetsvoorstel controversieel verklaard. Hiermee zal de invoering de wetswijziging ook vertraging oplopen. Deze inkomensafhankelijke eigen bijdrage was bedacht omdat met het huidige abonnementstarief de druk op het Wmo-gebruik fors is toegenomen. Met de invoering komt er mogelijk verandering in het stijgende gebruik van voorzieningen, maar wat het effect precies zal zijn moet blijken na de invoering. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
De inzet van actieplan is gericht op lichte vormen van ondersteuning waarbij de vraag gesteld kan worden of inzet van jeugdhulp de oplossing is van het probleem. Als het uitgangspunt is dat het kind normaal gedrag laat zien in de omgeving waarin het opgroeit, moet de ondersteuning ook hierop gericht zijn. In het kader van baat het niet, schaadt het wel, kan het juist schadelijk zijn voor kinderen om jeugdhulp in te zetten terwijl de oorzaak in de context ligt. Lokaal zien we op dit moment:
De actie ‘verstevigen samenwerking huisartsen’ vanuit het actieplan gaat waarschijnlijk bijdragen aan het stabiliseren van het volume en de kosten vooral bij de GGZ.. |
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
De inzet van actieplan is gericht op lichte vormen van ondersteuning waarbij de vraag gesteld kan worden of inzet van jeugdhulp de oplossing is van het probleem. Als het uitgangspunt is dat het kind normaal gedrag laat zien in de omgeving waarin het opgroeit, moet de ondersteuning ook hierop gericht zijn. In het kader van baat het niet, schaadt het wel, kan het juist schadelijk zijn voor kinderen om jeugdhulp in te zetten terwijl de oorzaak in de context ligt. Lokaal zien we op dit moment:
De actie ‘verstevigen samenwerking huisartsen’ vanuit het actieplan gaat waarschijnlijk bijdragen aan het stabiliseren van het volume en de kosten vooral bij de GGZ.. |
Beleidsterrein
Zowel landelijk, regionaal als lokaal spelen verschillende ontwikkelingen die invloed hebben op Werk en Inkomen. Landelijk staan in 2025 de herziening van de Participatiewet en de invoering van de Wet van school naar duurzaam werk op de agenda van het Rijk. De implementatie hiervan is aan gemeenten. Regionaal werken we aan het opzetten van een Regionaal Werkcentrum en lokaal implementeren we in 2025 het herziene schuldhulpverleningsbeleid en het nieuwe minimabeleid. Verder werken we samen met de Binnenbaan aan meer variëteit in beschut werk en in de re-integratietrajecten die deze organisatie aanbiedt. Ook is er aandacht voor het versterken van de dualiteit (het tegelijk leren van de taal en participeren in de maatschappij) binnen inburgering en voor het opstellen van nieuw inburgeringsbeleid. Tot en met 2024 ontvingen we extra middelen van het Rijk om de Wet Inburgering uit te kunnen voeren, vanaf 2025 zijn de structurele middelen te laag om de uitvoeringskosten te compenseren. Wat betreft de uitvoering: halverwege 2024 ontvingen circa 1.600 inwoners een bijstandsuitkering. In vergelijking met begin dit jaar is het bijstandsbestand licht gedaald. Landelijk wordt vanuit het Centraal Planbureau verwacht dat het aantal uitkeringsgerechtigden juist licht gaat stijgen in 2025. Hoewel we op dit moment een lichte daling zien, wordt het wel steeds lastiger om inwoners met een uitkering uit te laten stromen naar werk. We merken dat inwoners een steeds langere afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Dit wordt landelijk ook gezien. Voor het aantal kinderen in armoede is de landelijke verwachting dat dit licht stijgt. Zo zetten we specifiek in op kinderen in het nieuwe gemeentelijke minimabeleid. |
|---|
Stand van zaken: |
Op 27 juni 2025 is in samenwerking met de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal het Regionaal Werkcentrum in Zoetermeer geopend. Op 7 juli 2025 volgde de opening van het lokale Werkcentrum in de bibliotheek in Voorburg. De gemeente werkt aan de implementatie van het minimabeleid, volgens het vastgestelde |
Vooruitblik: |
In het najaar wordt het lokale Werkcentrum in Leidschendam geopend op een nog nader te bepalen locatie. Verder wordt gewerkt aan de evaluatie van de participatieconsulenten, matchmakers en leerwerkmakelaars. In 2026 wordt nieuw beleid ontwikkeld voor niet-uitkeringsgerechtigden; de voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Zoals opgenomen in het minimabeleid zal 2025 het laatste jaar van de Gemeentepolis zijn. Het college stelt voor het einde van het jaar een nieuwe Regeling Hoge Zorgkosten vast. Wat betreft de alleenverdienersproblematiek spant het college zich in om te realiseren dat inwoners vanaf 1 november ook zelf een aanvraag kunnen indienen. Voor 2026 heeft de raad extra budget beschikbaar gesteld voor vroegsignalering schulden. Dit wordt opgenomen in het uitvoeringsplan dat wordt opgesteld in het kader van het bredere schuldhulpverleningsbeleid. Daarnaast wordt geïnventariseerd welke gevolgen de nieuwe Participatiewet in Balans heeft voor het minimabeleid. De raad kan de komende maanden de raadsbrief ontvangen over de Evaluatie participatieconsulenten, matchmakers en leerwerkmakelaars verwachten. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Toekomstscenario kind en gezinsbescherming 0-100: Om en afbouw jeugdhulpPlus: Op 1 juli 2025 waren er 36 jeugdigen uit Haaglanden geplaatst binnen de JHP waarvan 2 uit Leidschendam. Het totaal van de JHP plaatsingen binnen de regio neemt af, ongeveer in lijn met het Boven Regionaal Plan(BRP). Het totaal van de JHP plaatsingen binnen het landsdeel neemt helaas nog nauwelijks af, vanwege een stijging van plaatsingen in andere regio’s binnen het landsdeel. De stagnatie kan, ondanks positieve ontwikkelingen, verklaard worden door een groeiende behoefte aan een goed alternatief aanbod. Het totaal van de JHP plaatsingen binnen de regio neemt af, ongeveer volgens de beoogde afbouw in het Boven Regionaal Plan(BRP). |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
De inzet van actieplan is gericht op lichte vormen van ondersteuning waarbij de vraag gesteld kan worden of inzet van jeugdhulp de oplossing is van het probleem. Als het uitgangspunt is dat het kind normaal gedrag laat zien in de omgeving waarin het opgroeit, moet de ondersteuning ook hierop gericht zijn. In het kader van baat het niet, schaadt het wel, kan het juist schadelijk zijn voor kinderen om jeugdhulp in te zetten terwijl de oorzaak in de context ligt. Lokaal zien we op dit moment:
De actie ‘verstevigen samenwerking huisartsen’ vanuit het actieplan gaat waarschijnlijk bijdragen aan het stabiliseren van het volume en de kosten vooral bij de GGZ.. |
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
De inzet van actieplan is gericht op lichte vormen van ondersteuning waarbij de vraag gesteld kan worden of inzet van jeugdhulp de oplossing is van het probleem. Als het uitgangspunt is dat het kind normaal gedrag laat zien in de omgeving waarin het opgroeit, moet de ondersteuning ook hierop gericht zijn. In het kader van baat het niet, schaadt het wel, kan het juist schadelijk zijn voor kinderen om jeugdhulp in te zetten terwijl de oorzaak in de context ligt. Lokaal zien we op dit moment:
De actie ‘verstevigen samenwerking huisartsen’ vanuit het actieplan gaat waarschijnlijk bijdragen aan het stabiliseren van het volume en de kosten vooral bij de GGZ.. |
Speerpunt
Beleidsterrein
De wijken Heuvel/Amstel en Prinsenhof worden extra ondersteund vanuit drie opgaven: Jeugd en Onderwijs, Financiële zelfredzaamheid en Fijn en veilig wonen. Het versterkingsprogramma Sterk voor Noord is een wijkgerichte aanpak, die extra inzet op ondersteuning van inwoners in deze wijken om de kansengelijkheid te vergroten en de leefomgeving te verbeteren. |
|---|
Stand van zaken: |
De nieuwe projecten uit het uitvoeringsplan 2025-2026 zijn door partners (waaronder inwoners en gemeentelijke afdelingen) opgestart en de projecten worden uitgevoerd. Aanvullend wordt er gewerkt aan: Fijn en veilig wonen Jeugd, jongeren en onderwijs Er is een verkenning gestart naar nieuwe locaties voor de organisaties die nu gehuisvest zijn in de Valkhof (IBCE) en De Haar (stichting Studielokalen). Voor jongeren is er een fonds beschikbaar gekomen om zelf initiatieven aan te dragen. Financiële zelfredzaamheid Spreekuren in de Tuinkamer lopen door, zodat inwoners laagdrempelig vragen aan de gemeente kan stellen op het gebied van het sociaal domein zoals participatie, schuldhulpverlening, etc. |
Vooruitblik: |
Uitvoeringsplannen worden uitgevoerd. De huisvestingsvraagstukken De Haar en Valkhof zijn in beeld. Het taalaanbod binnen gemeente wordt afgestemd met de vraag in Leidschendam Noord. |
Speerpunt