Ruimtelijk beleid
Beleidsterrein
8. Bouwen en wonen (VHLOSV)

Beleidsterrein
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De Omgevingswet bundelt alle wetten voor de fysieke leefomgeving. Met de mogelijkheden die de wet biedt, kan de gemeente de leefomgeving op een integrale wijze ontwikkelen. De omgevingsvisie, programma's, het omgevingsplan, het digitale stelsel Omgevingswet (DSO) en integrale afweging als onderdeel van de omgevingsvergunning, vormen belangrijke instrumenten om een mooie, schone, gezonde, toegankelijke en veilige leefomgeving te creëren. Vanaf 2024 werkt de gemeente met de wettelijk minimaal verplichte invulling van de instrumenten. Tegelijkertijd gaat het vormgeven, aanpassen en verbeteren van de instrumenten door. In het projectenboek wordt over de voortgang gerapporteerd. De omgevingsvisie is een verplicht instrument in de nieuwe Omgevingswet. De omgevingsvisie geeft richting aan het handelen van de gemeente en houvast aan mensen, organisaties en bedrijven die iets willen doen in Leidschendam-Voorburg. De omgevingsvisie is ook het kader waarbinnen Leidschendam-Voorburg het omgevingsplan opstelt. Dit omgevingsplan vervangt de huidige bestemmingsplannen. De visie is het document met de ambities en richtingen; in het omgevingsplan worden deze vertaald in concrete regels. Na de vaststelling van de Koersnotitie (2024) zal de gemeente de Omgevingsvisie opstellen. |
|---|
Stand van zaken: |
Op 15 juli 2025 heeft het college van B&W ingestemd met de Ontwerp Omgevingsvisie en besloten deze vrij te geven voor publicatie en het indienen van zienswijzen (22 augustus t.e.m. 2 oktober 2025). Ook is advies gevraagd aan de Adviesraad Sociaal Domein, de Adviesraad Stompwijk en de commissie voor de mer (over de Omgevingseffectrapportage). |
Vooruitblik: |
Na verwerking van de zienswijzen en de adviezen is eind 2025 aanbieding van de Ontwerp Omgevingsvisie ter vaststelling aan de gemeenteraad voorzien (vaststelling verwacht Q1 2026). Gelijktijdig wordt de gemeentelijke organisatie voorbereid op het werken met de visie en de hierin opgenomen sturingsprincipes en activiteiten. Dit vraagt – zeker in 2026 en 2027 – nog de nodige extra inspanning van de organisatie, aanpassingen in werkwijzen en processen, en nieuwe vormen van communicatie met inwoners en initiatiefnemers. Naar verwachting wordt nog in 2025 een aanvullende budgetaanvraag gedaan om dit in 2026 het nodige vervolg te kunnen geven. |
Speerpunt
Speerpunt
Beleidsterrein
We bewaken de financiële voortgang van onze projecten met een grondexploitatie. Deze actualiseren we twee keer per jaar en daarover te rapporteren aan de gemeenteraad in het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG). Er wordt in algemene zin en voor een aantal locaties specifiek onderzocht of de sturing op de ontwikkeling steviger kan worden vormgegeven vanuit een eigendomspositie van de grond. Dit kan leiden tot het openen van nieuwe grondexploitaties. Paragraaf 3.7 van de begroting (Grondbeleid) gaat nader in op ons grondbeleid en op lopende en nieuwe grondexploitaties. |
|---|
Stand van zaken: |
Sinds 2025 rapporteren we één keer per jaar aan de gemeenteraad met het MPG als er geen grote wijzigingen optreden. Het MPG 2025 is vastgesteld door de raad. |
Vooruitblik: |
Naar verwachting wordt eind 2025 aan de raad gevraagd om een grondexploitatie te openen voor de projectontwikkeling Overgoo en voor het sociale woningbouwproject aan de Van Santhorststraat (Stompwijk). |
Speerpunt
Beleidsterrein
We voegen zoveel mogelijk betaalbare woningen toe aan de woningvoorraad. De komende jaren komen er tussen de 4.000-5.000 woningen bij. Al 140.000 m2 leegstaande kantoorgebouwen (CBS, Billiton en Total) hebben plaatst gemaakt voor 650 woningen. Die lijn zetten we door met de Van Ruysdaellaan en Overgoo. We richten ons op de realisatie van een meer betaalbaar, divers en duurzaam woningaanbod en leggen daarbij de nadruk op het sociaal en middensegment (zowel huur als koop). Hierbij streven we naar 30% sociaal en 20% middel dure woningbouw. We werken aan een aanbod dat anticipeert op de verwachte woonzorgvraag van de (toekomstige) inwoners van Leidschendam-Voorburg. |
|---|
Stand van zaken: |
Om meer betaalbare woningen te realiseren de komende jaren is op 1 januari 2025 de Eerste wijziging van de Verordening sociale en middeldure woningbouw Leidschendam-Voorburg 2022 in werking getreden. Deze wijziging betreft de vervanging van het verplichte aandeel van minimaal 30% sociale huurwoningen en minimaal 20% middeldure koop-/huurwoningen in elk nieuw woningbouwinitiatief door 2/3 betaalbare woningen, waarvan minimaal 30% sociale huurwoningen. In de periode 2019-2025 is 1/3e deel betaalbaar gebouwd. Om doorstroming binnen de sociale huursector te bevorderen maakt de gemeente o.a. gebruik van doorstroommakelaars. In Q1 en Q2 hebben zij 20 verhuizingen van doorstromers uit sociale huurwoningen gerealiseerd. Dit aantal komt overeen met de doelstelling. |
Vooruitblik: |
Per 1 augustus 2025 staat de bouw van 3.902 woningen in de planning, waarvan bijna de helft betaalbare huur/koop. In nieuwe plannen wordt minimaal 2/3e deel betaalbaar opgenomen. |
Speerpunt
Speerpunt
Toelichting afwijkingen acties: |
|---|
Momenteel wordt er nog onderzocht hoe de overeenkomst vorm moet krijgen zodat de stichting in staat is om betaalbare woningen voor senioren te realiseren. |
Speerpunt